We Mgle Wiki
Advertisement

Słownik pojęć[1][]

Jeśli grałeś w gry fabularne, wystarczy zapamiętanie czterech prostych pojęć:

Drabina[2][]

Żeby żyło nam się lepiej, do każdej wartości liczbowej przypisany jest odpowiedni przymiotnik.

Drabina
Wartość -4 -3 -2 -1 0
Opis Beznadziejny Fatalny Kiepski Słaby Przeciętny
1 2 3 4 5 6
Niezły Dobry Wspaniały
Pierwszorzędny Imponujący Legendarny

Czyli jeśli gracz ma jakąś Cechę na +2, to jest w tym dobry. Jeśli w teście będzie miał wynik -1 to poszło mu słabo. I w końcu, jeśli prowadzący powie, że zamek jest pierwszorzędny, to rozpracowanie go wymaga wyniku +4 w teście.

Cecha[3][]

We Mgle opisuje postać za pomocą trzech cech - Ciała, Ducha i Rozumu. Jeśli uznacie że to za mało, można je rozszerzyć do dziewięciu, bez dodatkowej modyfikacji zasad.

Ciało (które rozszerza się na Zręczność, Siłę i Wytrzymałość) to stan fizyczny bohatera, jego sprawność i wysortowanie

Duch (czyli Charyzma, Determinacja i Reputacja) opisuje, jak gracz może oddziaływać na innych, na ile jest odporny na manipulacje i na ile jest rozpoznawalny (co przekłada się na zasoby, jakie gracz może pozyskać na sesji).

Rozum to siła jego intelektu (czyli Spryt, Wiedza, Percepcja).

Każda cecha opisana jest za pomocą Drabiny i przyjmuje na starcie wartości od - 1 do +3.

Aspekt[4][]

Aspektem określamy wszystkie cechy szczególne, warte podkreślenia i możliwe do zagrania w świecie gry.

Tak więc Aspektem "Wtapia się w tłum" można opisać umiejętność chowania się w mieście bohatera, Aspektem "Wypadający magazynek" możemy podkreślić słabą jakość broni, w końcu aspektem "Pudzian" możemy opisać tężyznę fizyczną bohatera. Aspekty są ważne, bo za każdym razem gdy ich używamy zdajemy automatycznie test. Tak jest, bez żadnego rzutu czy porównywania statystyk. Użycie Aspektów wymaga jednak Punktów LOSU i podlega Targowaniu, o którym później. Każdy Aspekt powinno dać się wykorzystać jako wadę i zaletę. Nawet aspekt "Fuksiarz" może przynieść kłopoty, jeśli jego właściciel znajdzie sztabkę złota w swoim bagażu stojąc w kolejce do odprawy na lotnisku...

Punkt LOSU[5][]

Punkty LOSU (z angielska FATE points) to waluta do rozliczania się przy stoliku z grą. Użycie każdego aspektu wymaga wydania Punktów LOSU (o czym przeczytacie dalej), ważne jest więc odpowiednie gospodarowanie nimi. Gracz zaczyna każdą przygodę z odpowiednią ilością Punktów LOSU, które nie przechodzą na kolejne sesje. W trakcie gry Gracz może odzyskać Punkty LOSU, jeśli Prowadzący zagra przeciwko niemu Aspekt.

Jak wygląda postać?[6][]

Postać gracze jest opisana na karcie postaci na trzy różne, uzupełniające się sposoby.

1) Za pomocą własnych słów gracza.[7][]

Ta część należy tylko do Ciebie, polecam skupić się na ważnych informacjach i zapisywać je w formie opisowej(to znaczy, jeśli bohater ma być szczupły, napisz "Chuderlak" zamiast "Waga: 50 kg, Wzrost 180 cm"). Możesz opisać charakter, wygląd i inne cechy postaci.

2) Za pomocą Cech[8][]

Cechy (omówione w poprzednim rozdziale) pozwalają przepisać na język liczb to co zostało opisane w punkcie pierwszym. Pozwalają też szybko odpowiedzieć na pytanie, która z postaci w świecie gry jest silniejsza, sprytniejsza czy bardziej charyzmatyczna.

Domyślnie każdy gracz posiada do rozdania między cechy tyle punktów, ile cech ma na karcie postaci. Mówiąc po ludzku, przy trzech cechach gracze zaczynają z trzema punktami do rozdania, przy dziewięciu z dziewięcioma. Cechy przyjmują domyślnie wartości 0. Wydając jeden punkt na rozwój cechy zwiększamy ją o jeden. Przeznaczając trzy punkty na "Ducha" wpisujesz trójkę przy wartości "Duch" na karcie postaci. Możesz obniżyć cechy poniżej zera. W ten sposób osłabiasz swoją postać, ale jednocześnie zyskujesz dokładnie tyle dodatkowych punktów do rozdania, ile punktów ujemnych ma cecha (czyli Siła -2 pozwoli wydać dwa dodatkowe punkty na inne cechy).

Jeśli zechcecie grać w konwencji bardziej heroicznej, możecie uzgodnić, że punktów do rozdania jest więcej niż domyślnie zaplanowałem. Oznacza to, że zaczniecie grę postaciami o znaczącej pozycji w świecie gry, które mają już za sobą parę przygód. Możecie też zacząć z mniejszą pulą punktów, jeśli chcecie podkreślić śmiertelność postaci i mizerność świata gry.

Pamiętaj, że Cecha powinna na początku zamykać się w przedziale od -1 do +3. Jeśli zamierzasz je przekroczyć, skonsultuj to z innymi uczestnikami gry (np chcąc zagrać postacią detektywa na wózku inwalidzkim możesz uznać za zasadne obniżenie Siły i Zręczności do -2, ale upewnij się, że nie wszyscy wpadli na równie genialny pomysł).

3) Przy pomocy Aspektów[9][]

Aspekty uwypuklają najważniejsze cechy, umiejętności, dążenia czy zdarzenia w życiu postaci.

Najłatwiej zacząć grę z czterema Aspektami, opisującymi kolejno:

1) Czym Twój bohater zajmuje się na co dzień?

Jeśli jest rycerzem, hieną cmentarną, rzemieślnikiem, wpisz to w tej pozycji.

2) Jaki jest najważniejszy fakt z przeszłości Twojego bohatera?

Jest to miejsce w którym możesz uwypuklić przynależność do jakiejś organizacji, więzy rodzinne, wychowanie w określonej kulturze lub wiarę postaci.

3) Największa zaleta bohatera.

4) Największa wada bohatera.

Możesz opisywać Aspekty za pomocą pojedynczych zdań, słów lub charakterystycznych fraz, które będziesz wypowiadał na sesji w momencie wywołania Aspektu.

Jeśli kampania zakłada posiadanie przez bohaterów mocy nadnaturalnych - tajnych sztuk walki, wczepów, magicznych artefaktów, czarów, można je zapisać przy użyciu dodatkowych Aspektów. W takim wypadku należy uzgodnić, ile dodatkowych punktów będzie miał każdy gracz i jakie dokładnie będzie ich działanie.

Jeśli już przyzwyczailiście się do idei Aspektów, możecie tworzyć kolejne postaci z użyciem większej ich liczby. Nigdy nie powinno ich być jednak zbyt wiele - jeśli się gubicie w karcie postaci, lub jakiegoś Aspektu nigdy nie używacie to znaczy, że przesadziliście. Pomyślcie nad zmniejszeniem ich liczby, lub uzgodnijcie wymianę Aspektów nieużywanych.

Jak wygląda drużyna?[]

Jak wyglądają przeszkody?[]

Jak wygląda rozwiązywanie konfliktów?[]