We Mgle Wiki
Advertisement

We Mgle to autorska gra fablurarna umiejscowiona w krainie baśni i mitów celtyckich.

Większość z czytających na pewno grała w gry RPG. Jeśli należysz do tej grupy, możesz spokojnie przeskoczyć do rozdiału dla zaawansowanych lub FAQ.

Dla początkujących[]

Gry RPG powszechnie nazywane grami fabularnymi są formą w gry, w której głównym narzędziem jest wyobraźnia. Polega to na tym, że grupa graczy (często nazywana drużyną) spotyka się w jednym miejscu w celu opowiedzenia jakiejś historii i wspólnej zabawy. Takie spotkanie nazywamy sesją.

Podczas sesji następuje podział uczestników na dwie grupy. Pierwsza to osoba organizująca spotkanie, wymyślająca zarys fabuły, ustalająca ramy zabawy. Tradycyjnie nazywa się jąmistrzem gry, ja wolę jednak pozbawione patosu określenie prowadzący. Druga grupa to gracze. Gracze odgrywają role, które wcześniej ustalają z prowadzącym. Takie role nazywamy postaciami.

Czasami sesji towarzyszą osoby przypatrujące się. Starajcie się zachęcać je do wspólnej zabawy, dając rolę do odegrania.

Czyli podczas sesji gramy w coś. Czy to oznacza, że po sesji są wygrani lub przegrani? I tak i nie. Z jednej strony, gracze i prowadzący współpracują razem, żeby opowiedzieć ciekawą historię, więc z założenia albo wszyscy wygrywają albo przegrywają. Z drugiej, podczas przygody postaci graczy mogą mieć sprzeczne cele. W takim wypadku może między nimi nastąpić konflikt, w którym będzie wygrany i przegrany. Takich sytuacji należy jednak wynikać. We Mgle wszyscy znajdujący się przy stoliku, gracze i prowadzący grają (i wygrywają) razem.

Żeby zacząć grę, potrzebujesz trzech rzeczy: kilku kartek papieru, długopisów i 4 kostkek FATE (więcej o kostkach i mechanice FATE w części FAQ).

We Mgle jest systemem autorskim. to znaczy, że ja (Krzysztof Bender) jestem jego autorem i od mojego wolnego czasu i dobrej woli zależy jego rozwój. Jednocześnie umieszczam go pod licencją Creative Commons. Korzystaj z tego, co jest na tej stronie, zmieniaj i publikuj dalej. Nie zapomnij o wspomnieniu mojej osoby i skontaktuj się ze mną, jeśli zamierzasz osiągać z tych materiałów korzyści majątkowe. Ja sam korzystam z pracy innych (mianowicie autorów podstawowej mechaniki FATE), o czym wspominam na stronie głównej systemu.

Dla zaawansowanych[]

We Mgle jest systemem autorskim, w którym gracze wspólnie tworzą baśń. W porównaniu do większości popularnych systemów, gracze mają więcej do powiedzenia przy stole, a gra skupia się nie na unikaniu niebezpieczeństw, a na prowadzeniu opowieści. Śmierć następuje tu nie w wyniku serii złych rzutów kostką, tylko w wyniku serii złych decyzji.

Gra wspiera zabawę drużynową. Co sesję gracze mogą wymieniać fragmenty swojej postaci, oraz zmieniać się z prowadzącym bez wprowadzania sztucznych i dziwnych sytuacji. Do płynnego grania wprowadzam również kartę drużyny trzymaną przez prowadzącego - pewne rzeczy, takie jak majątek, znajomości czy zdobycze, są dobrem wspólnym całej drużyny.

Ważnym aspektem We Mgle jest wspólne tworzenie świata gry, w trakcie przygody, jaki i między kolejnymi sesjami. Bohaterowie graczy tworzą swój bastion w morzu chaosu, a prowadzący ich poczynania gracze mają realny wpływ na komponenty, z których tworzony jest świat gry. Przenikać moga się tutaj rózne inspiracje i pomysły, w kolejnych rozdziałach zaprezentuję przykładowe fragmenty świata gry. Pamiętajcie, jeśli okażą się one niewystarczające, sięgnijcie dalej, do źródeł baśniowych lub historycznych lub wprowadźcie swoje.

Uważam, że mechanika i świat gry powinny się uzupełniać. W tym wypadku oznacza to znaczne uproszczenie mechaniki walki. Nie znajdziesz tu systemu walki na tury, rzutów na inicjatywę czy wielu manewrów bojowych. Walkę rozstrzyga się jednym rzutem, maksymalnie ich serią w obrębie testu. Tak, jeden test, poparty dobrą opowieścią ma pozwolić na zbudowanie całej sceny pojedynku, potyczki, pościgu, czy dyskusji dyplomatycznej. Chcę, żeby gracze i prowadzący skupili się na opisywaniu sytuacji a nie liczeniu współczynników i wyników.

Dla prowadzących[]

Prowadząc rozgrywkę będziesz musiał dużo pracować ze swoją drużyną, zadawać im pytania w trakcie i między sesjami. Będziesz musiał także pogodzić się z tym, że Twoi gracze dostaną narzędzia pozwalające im zmienić tory sesji. Nie bój się, Ty też otrzymasz odpowiednie sztuczki do ochrony kluczowych węzłów scenariusza. Mam nadzieję, że rozwiązania zaprezentowane w rozdziale Jak organizować grę We Mgle. (porady do prowadzenia) pomogą Ci przełamać się i tworzyć scenariusze nie liniowe.

Dla graczy[]

W tej grze wcielacie się w nieśmiertelnych bohaterów nowego świata, służących swoim społecznościom, dawnym lub nowym bogom lub demonom. W tej grze nie da się stracić postaci, więc nie bójcie się, eksperymentujcie. Wasi bohaterowie będą mogli się zmieniać z przygody na przygodę. Spróbujcie nowego i postawcie się w roli, którą jeszcze nie graliście.

To od was zależy, czy wasz fragment świata pójdzie w stronę dobra, czy zła. To wy, wspólnie z prowadzącym będziecie kształtować przebieg przygody i otaczający was świat gry. W końcu to wy podejmiecie decyzję, kiedy wasz świat będzie skończony, kiedy się z nim pożegnacie i wyruszyczie w kolejną podróż.

Często zadawane pytania (FAQ)[]

Odpowiedź na wiele pytań dotyczących RPG można znaleźć na stronieRPG FAQ.

Pytania związane z We Mgle będę zamieszczał tutaj.

Co to są kostki FATE?[]

Kostki FATE to odmiana kostek FUDGE, które przyjmują wartości -1, 0 lub +1.

Po polsku. Kości FATE, to kostki sześciościenne, które na dwóch ściankach mają wartość -1, na dwóch 0 i na ostatnich dwóch +1. Dość trudno je dostać, na szczęscie, można użyć w ich miejsce zwykłych kostek sześciościennych (takich jakie wykorzystuje większość planszówek i które można dostać w każdym sklepie z grami), przy założeniu, że każdy wynik 1 i 2 oznacza minuss, wyniki 3 i 4 to zero a 5 i 6 to plus.

Czy We Mgle to system autorski?[]

Tak

Dlaczego mam więc mam poświęcać mu czas, zamiast sięgnąć po powszechnie uznany system?[]

Ponieważ We Mgle oferuje parę rozwiązań niespotykanych w innych systemach. No i jest darmowe!

Advertisement